Digisovelluksista iloa ja hyötyä opetukseen

Nykyisin on tarjolla paljon erilaisia digitaalisia työkaluja myös musiikinopetukseen. Meille Demossa on tärkeää pysyä ajan hermolla ja kehittää soiton- ja laulunopetuksesta entistäkin monipuolisempaa ja hauskempaa.  Päätimme siis lähteä tutkimaan digisovelluskenttää ja perustimme keväällä 2016 muutaman opettajan työryhmän selvittämään erilaisten sovellusten tuomia mahdollisuuksia  soiton- ja laulunopetuksessa. 

Tarkoitus ei tietenkään ollut korvata opetusta ja soittimia kännykällä tai tabletilla, vaan löytää sovelluksia, joista olisi merkittävästi hyötyä oppimisen kannalta, tai jotka voisivat tukea oppilaan harjoittelua kotona.

”iPadi on hyvä apuväline. Oppimisen, ei pelaamisen takia!”
(Ella-ope)

Aluksi kokeilimme paljon erilaisia sovelluksia ja seuloimme niistä parhaat, joita sitten toimme mukaan soittotunneille. Jotkut oppilaat myös latasivat suosittelemiamme sovelluksia itselleen ja ovat käyttäneet niitä kotona. Tänä päivänä tuntuisi lähes mahdottomalta opettaa ilman niiden tarjoamia hyötyjä ja mahdollisuuksia. Voisinkin nyt esitellä niistä muutaman, meidän opettajien lempparin!

Rhythm Swing

Rhythm Swingissä seikkailee apina, joka yrittää pysyä turvassa sitä saalistavalta krokotiililtä. Apinan voi pelastaa näppäilemällä nuottien osoittaman rytmin oikeassa tahdissa musiikkitaustan soidessa.  Jos jotain nuottia pitää pohjassa liian pitkään tai liian lyhyen ajan, apinan käy huonosti! Peli opettaa siis nuottien kestoja ja perussykkeen hallintaa.

”Kun peliä pelaa ryhmän kanssa, oppilaat vuorottelevat ja muut tsemppaavat.”
(Kata-ope)

Flashnote

Flashnoten avulla voi oppia nuottien nimet ja paikat nuottiviivastolla helposti ja nopeasti. Aluksi valitaan nuotit mitä halutaan harjoitella ja sitten alkaa kahden hevosen kilpailu, jonka voittaa tietenkin arvaamalla viivastolla näkyvät nuotit oikein ennen kuin aika loppuu. Pelissä on muitakin teemoja kuin heppateema, esimerkiksi avaruusteema.

”Flashnoten avulla oppilaiden nuotinlukutaito on kehittynyt huimasti!”
(Vilma-ope)

Loopz

Metronomi saattaa olla tuttu apuväline monelle musiikkia harrastaneelle. Loopz on toinen vaihtoehto, joka auttaa soittamaan oikeassa tahdissa. Siitä saa yhdellä klikkauksella rumpukompin soimaan, jota voi helposti hidastaa tai nopeuttaa tarvittaessa. Tyylilajeja on vaikka kuinka monta, teki sitten mieli soittaa poppia, jazzia tai vaikka bluesia. Sovellusta on niin helppo käyttää, että laitan sen soimaan taustalle lähes jokaisella soittotunnilla, oli sitten kyse improvisoinnista, asteikkojen soittamisesta tai pianokappaleesta.

iRealPro

Jos toivoo monipuolisempaa musiikkitaustaa kuin Loopzissa, voi kokeilla iRealProta. Syöttämällä siihen sointukierron  sovellus luo itsestään taustan, jossa on koko bändi mukana. Soittimia, tyylilajia, tempoa ja sävellajia voi kaikkia muuttaa helposti, joten taustoja saa luotua moneen eri tarkoitukseen. Monet oppilaani ovat harjoitelleet konserttibiisejään näiden taustojen tahdissa ja täytyy myöntää, että esitykset ovat sujuneet loistavasti! Eräs pianopari jopa soitti konsertissa saman taustan kanssa. Laulunopettajille  tämä on myös osoittautunut mahtavaksi työkaluksi laulajalle sopivan sävellajin etsimiseen.

”Sovelluksen käyttö auttaa opiskelussa ja tuo vaihtelua opiskeluun.”
(oppilaan vanhemman kommentti)

Simply Piano

Pianonsoiton opettajana täytyy myöntää, että olen ollut hiukan skeptinen soitonopetuspelien suhteen. Simply Piano -sovellus on kuitenkin osoittautunut  pedagogisesti positiiviseksi yllätykseksi. Pelissä harjoitellaan ensin muutaman nuotin kuvioita ja kun niistä suoriutuu tarpeeksi hyvin, pääsee soittamaan niistä koostuvaa kappaletta musiikin tahdissa, jolloin pitää myös soittaa oikeassa rytmissä. Uusia nuotteja tulee mukaan pikku hiljaa. Sovellus on selkeä ja se käyttää oikeaa nuottikuvaa, samaa mitä nuottikirjoissakin on. Tällä sovelluksella oppii siis oikeasti samoja asioita mitä pianotunneilla muutenkin.

2018 alkuvuodesta teimme kyselyn oppilaille ja vanhemmille siitä, miten projekti oli heidän mielestään sujunut. Iloksemme saimme huomata, että heidänkin mielestään sovelluksista oli ollut hyötyä oppimiselle.

”Teknologia monipuolistaa harjoittelua ja luo harjoittelulle uusia mahdollisuuksia,
esimerkiksi ajankäytön suhteen.”
(oppilaan vanhemman kommentti)

Haasteitakin on tullut vastaan, esimerkiksi sovellusten yhteensopivuus eri käyttöliittymille, kieli, koska sovellukset ovat yleensä englanninkielisiä ja silkka sovellusten määrä ja niistä hyvien poimiminen opetuskäyttöön.

Tänä lukuvuonna digiryhmäämme liittyi kolme uutta opettajaa: Ella, Kata ja Heikki. Kehitystä tapahtuu koko ajan, uusia sovelluksia ilmestyy ja ”vanhoissakin” sovelluksissa on tapahtunut muutoksia, joita lähdemme innokkaana kokeilemaan. Kevään soitto- ja laulutunnella oppilaat pääsevät kehittämään sävelkorva-, teoria-, ja soittotaitojaan esimerkiksi Ear Cat ja Yousician -sovellusten avulla.

Niin kuin erään oppilaan vanhempi sanoi: ”Teknologiaa ei pidä pelätä.”. Voimme lämpimästi suositella sovellusten käyttöä kotonakin. Se tuo varmasti iloa, monipuolisuutta ja kivaa vaihtelua soitonopiskeluun.

Digityöryhmän puolesta,

Niina-ope