Piano-opetus lapsille – miten lapsen pianonsoiton opetus alkaa?

Haluaisiko lapsesi aloittaa pianonsoiton, mutta haluatte ensin tietää tarkemmin millaista tuleva piano-opetus lapsille tulee olemaan, jotta osaatte valmistautua opetukseen ajatuksen tasolla jo kotoa käsin?

Huopavasaroiden liikkeen ihmettelemistä, mustekalan aerobictuokio, sadepäivän äänimaisema – esimerkiksi näistä aineksista voi koostua piano-opetus lapsille. Kun jatkat tämän tekstin lukemista, saat tietää tarkemmin mistä piano-opetuksessa lapsille lähdetäänkään liikkeelle, kun lapset ensimmäisen kerran istuvat pianon ääreen?

Piano-opetus lapsille alkaa hyvän musiikkisuhteen ja perusteiden rakentamisesta

Lapsen saapuessa pianotunneille aletaan rakentamaan perustaa soittotekniikalle, ilmaisulle sekä hyvälle musiikkisuhteelle. Pianon soittotekniikka käsittää monta osa-aluetta: se on taitoa soittaa hitaasti sekä nopeasti erilaisia kuvioita ja osata käyttää kaikkia kymmentä sormea soittaessa. Lisäksi se on ergonomisen soittoasennon hallintaa ja rentoutta, hyvän soinnin ja äänivärien käyttöä monipuolisesti. Ilmaisulla taas tarkoitetaan taitoa tulkita kappaletta niin, että kuulija tuntee ytimissään pianistin tarkoittavan jokaista soittamaansa säveltä.

Onnistumisen kokemukset motivoivat oppijaa jatkamaan soittamisen parissa. Tiedon ja taidon karttuessa luodaan mahdollisuudet hyvän musiikkisuhteen muodostumiselle, jolloin piano-opetus lapsille voi jatkua aina aikuiseksi saakka tai päätyä jopa ammatiksi.

Piano-opetuksessa lapsille pianoon tutustutaan leikin keinoin

Tunnille tullessaan oppilas on saattanut kokeilla koskettimia esimerkiksi kotona tai koulussa ja tietää jo, että niitä on sekä mustia että valkoisia. Muuten piano voi vielä olla täysi mysteeri. Piano-opetus lapsille aloitetaan usein tutustumalla soittimeen ja koskettimiin leikin keinoin.

Esimerkiksi 7–vuotiaan oppilaan kanssa voidaan hypellä mustilla koskettimilla sormet pupun jalkoina: joka toisella hypyllä käytössä on kaksi, joka toisella kolme jalkaa. Norsun painavilla askeleilla voidaan tallustella matalilla äänialoilla, kun taas korkeille koskettimille voidaan ideoida pienempi eläin seikkailemaan, vaikkapa lintu tai hiiri.

Musiikin luovaan tuottamiseen tutustutaan jo varhaisessa vaiheessa, ja lapsella saattaakin olla tehtävänä esimerkiksi kokeilla, miltä luokan ikkunan takana oleva sadepäivä hänestä kuulostaa mustilla koskettimilla soitettuna. Opettaja voi säestää samalla sointuja soittaen, ja näin yhteisestä improvisoinnista muodostuu sadepäivän kappale. Soittimen äänen syntymekanismia tuo tutuksi pianon sisälle kurkistaminen – on hauska seurailla miten huovutetut pikkuvasarat lyövät pianon kieliin koskettimia painaessa. Joissakin opetuspisteissä soitetaan akustisen pianon sijaan sähköisillä koskettimilla, jolloin soittimen sisään ei päästä kurkistamaan, mutta silloin tutkimuksen kohteena voivat olla sähköpianon erilaiset äänivaihtoehdot vaikkapa improvisoidessa.

Piano-opetuksessa lapsille soittoasento on kaiken A ja O

Jotta pianonsoitto tuntuisi mukavalta ja rennolta myös kuukausien ja vuosien päästä, on soittoasento pohdittava tarkkaan. Pianotuolin korkeus säädetään oppilaalle sopivaksi, jotta hartiat ja käsivarret pääsevät olemaan rentoina ja ranteet ovat käsivarren jatkeena suorina sormien laskeutuessa koskettimille. Sormien asentoa testaillaan esimerkiksi tiputtamalla käsivarsi rennosti kohti lattiaa, kuin istuisi kädet suorina. Sormet pyöristyvät rentoutuessaan juuri sopivaan soittoasentoon.

Harjoitusta voidaan jatkaa istuma-asennossa tiputtamalla käsi kyynärvarresta lähtien reiden päälle, hakien samaa pyöreyttä ja rentoutta sormiin – käsi saa oikein läsähtää rennosti reittä vasten. Kun hyvä asento on löytynyt, se siirretään koskettimille. Sormien alle voidaan lapsen kanssa miettiä jonkin kivan eläimen pesä, vaikkapa pienen oravan. Kun sormet sitten saattavat lähteä suoristumaan, muistellaan oravaa ja sen tilaa ja turvaa pesässä. Joskus piano-opetuksessa lapsille oppilaasta tulee opettaja, kun ope retkottaa pianotuolissa ”Netflix-asennossa”, kuin sohvalla röhnöttäen, ja oppilas pääsee korjaamaan opettajan asennon sopivaksi. Tilanne aiheuttaa usein sekä oppilaassa että opettajassa hyvät naurut, ja samalla vahvistuu ajatus rennosta, mutta suorasta selästä ja niskasta. Röhnöttäessä on hankala soittaa pidemmän päälle!

Kotona hyödynnettäviä vinkkejä piano-opetukseen lapsille

Kuinka ne kaikki kymmenen sormea sitten saadaankaan vahvistumaan koskettimia varten? Tähän auttaa esimerkiksi Vivo piano –alkeiskirjan hyväksi havaittu harjoitus ”Mustekalan aerobic-tuokio”. Sormet toimivat mustekalan lonkeroina, joista jokainen lepää rennosti (oravan pesän muistaen!) pöydällä tai pianon kannella. Jokainen sormi naputtaa kantta vuorollaan kuusi kertaa, mutta muut lonkerot pysyvät kiinni kannessa, kuin jokaisen sormen päässä olisi pienet imukupit. Varsinkin nimetön ja pikkurilli saattavat ensin olla vastahakoisia naputtamaan itsenäisesti, mutta harjoitus tekee mestarin tässäkin.

Kotiharjoittelu onkin tärkeässä osassa piano-opintojen kaikissa vaiheissa, on kyse sitten vasta-aloittaneesta tai edistyneemmästä oppilaasta. Hyvä nyrkkisääntö harjoittelussa erityisesti alkuun voisikin olla: mieluummin usein ja vähän kuin harvoin ja paljon.

Piano-opetuksessa lapsille tulee huomioida oppilaan ikä ja kehitysvaihe

Lapsen ikä sekä eri kehitysvaiheet vaikuttavat motoriikkaan sekä musiikilliskognitiiviseen kehitykseen. Pianonsoitto on monella tapaa hyvin kehollista ja näin omiaan kehittämään hienomotoriikkaa. Soittaessa tulee harjoittaneeksi mm. silmän ja käden koordinaatiota, liikkeiden hallintaa, reaktiokykyä ja nopeutta. Hienomotoriikan lisäksi pianonsoitto kehittää lasten kielellisiä kykyjä. Soittotunnin kappaletta valitessaan opettaja ottaakin huomioon oppilaan iän ja kehitysvaiheen.

Sen lisäksi tärkeässä roolissa on oppilaan motivaation ruokkiminen, jotta soittotunneilla käyminen ja kotiharjoittelu tuntuisi mielekkäältä. Monta kertaa TikTokista tai radiosta tutuksi tullut kappale muuntautuu sopivan tasoiseksi pianoversioksi, sillä myös oppilas saa aina toivoa haluamiaan kappaleita soitettavaksi.

Piano-opetus lapsille tuottaa nopeasti palkitsevia tuloksia

Alun mustilla koskettimilla hyppely vie pian koskettimien nimien tunnistamiseen ja rytmien ja nuottien opettelemiseen piano-opintojen edetessä. Vähitellen yhdellä kädellä soittaminen laajenee molempiin käsiin ja lopulta kaikkiin sormiin, kappaleet monimutkaistuvat ja soittajan oma kädenjälki tulee kuuluville hienovaraisten voimakkuuserojen ja tulkinnan kautta.

Soitonopiskelu on palkitseva harrastus, jossa voi kehittyä loputtomiin. Voit tutustua soitonopetukseen tarkemmin täältä.

Kurkkaa vielä lopuksi tekemämme soitinesittelyvideo ja ilmoittaudu mukaan pianotunneille täältä. Tervetuloa mukaan!

You are currently viewing a placeholder content from Youtube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Soittoterkuin,
Kata-ope