Koululaisten harrastukset -tutkimuksen tuloksia

koululaisia puistossa

Koululaisten harrastukset -tutkimuksesta

Kartoitimme syksyllä 2023 Musiikkikoulu Demon ryhmäopetuksen kehityshankkeeseen liittyen vanhempien mielipiteitä koululaisten harrastamisesta ja selvitimme musiikin roolia koululaisten elämässä.

Kartoitus toteutettiin online-kyselytutkimuksena, johon saimme hienosti jopa 311 vastausta. Olemme käsitelleet vastaukset tarkasti työryhmässämme ja hyödynnämme tuloksia jatkuvassa kehitystyössämme.

Yleiskatsaus tuloksiin

Vastausten perusteella voimme todeta, että vanhemmat pitävät koululaisen harrastamista todella tärkeänä asiana ja monet lapset harrastavat eri asioita, monta kertaa viikossa. Kaikista tärkeimpänä asiana pidetään, että harrastus on lapselle mieleinen ja että harrastus tuo hänelle iloa ja elämyksiä. Koululaisten harrastukset valitaankin yleisimmin lapsen mielenkiinnon mukaan, huomioiden myös harrastuksen hinta ja sijainti. Monesti harrastuksen valintaan vaikuttaa myös muiden perheen jäsenten ja ystävien harrastukset.

Monet vanhemmat pitävät harrastusten hintoja kalliina ja he ovat huolissaan harrastusten hintojen noususta sekä siitä, että kaikilla lapsilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia harrastamiseen. Toivotaan enemmän edullisia, vähemmän tavoitteellisia harrastuksia samoin kuin harrastusten sijoittumista ajallisesti heti koulupäivän jälkeen.

Musiikin rooli koululaisten harrastuksissa ja arjessa

Musiikki näkyy koululaisten arjessa monin tavoin. Musiikkia kuunnellaan lähes kaikissa perheissä ja sen lisäksi monet lapset laulavat ja katsovat musiikkivideoita. Musiikkia harrastaa vastanneista 74% joko ohjatusti tai omatoimisesti. Suosituimmat instrumentit ovat koskettimet, laulu ja kitara.

Kooste vastauksista

Vastaajat:

  • Helsinki 49%, Espoo 25%, Vantaa 14%, muut 12%
  • työntekijä 65%, johtavassa asemassa 12%, kotiäiti/-isä 8%, opiskelija 6%, muut 9%
  • 74% harrastanut musiikkia itse joko ohjatusti tai omatoimisesti 

Koululaisten harrastaminen yleisesti

Koululaisten harrastamisessa pidetään kaikista tärkeimpinä asioina (valinta erittäin tärkeää):
  • tarjota iloa ja elämyksiä lapselle (78%)
  • kohottaa itsetuntoa (63%)
  • vahvistaa terveitä ja hyviä arvoja (52%) 
Sopiva kausihinta harrastukselle (syys/kevät):
  • alle 100 euroa (17%) 
  • 100–300 euroa (53%)
  • 300–600 euroa (23%)
  • yli 600 euroa (7%)
Koululaiset harrastavat säännöllisesti (vähintään 2 krt viikossa):
  • ulkoilua (87 %) 
  • liikuntaa (74%)
  • digipelaamista (72%)
  • lukemista (69%)
Koululaisten arjessa musiikki näkyy ja kuuluu:
  • kuuntelee musiikkia (97%)
  • katsoo musiikkivideoita (78%)
  • laulaa (70%)
  • käy konserteissa/esityksissä (64%)
  • tanssii tai harrastaa muuta musiikkiliikuntaa (63%)
  • soittaa jotain instrumenttia (62%) 

Musiikkia harrastavat koululaiset

Koululaisista musiikkia harrastaa:
  • ohjatusti 50% 
  • omatoimisesti 16% 
  • ei harrasta musiikkia, 34%  
Koululaisen musiikkiharrastuksessa pidetään tärkeimpinä asioina (valinta erittäin tärkeää):
  • harrastus on lapselle mieleinen (87%)
  • sosiaaliset taidot kehittyvät (27%)
  • musiikilliset taidot kehittyvät (23%)
  • yleiset oppimisvalmiudet kehittyvät (20%)
  • vain 1% piti tärkeänä sitä, että harrastuksen kautta musiikista voi tulla ammatti
Koululaisten instrumentit (monilla useampi kuin yksi):
  • piano/koskettimet (44%)
  • laulu (38%)
  • kitara (32%)
  • rummut (25%)
Musiikin harrastusmuodot:
  • yksityisopetus 37%
  • pienryhmä 24%
  • ryhmäopetus 29% 
Musiikin opetukseen oltiin pääosin tyytyväisiä:
  • 44% erittäin tyytyväisiä
  • 53% tyytyväisiä
  • 3% tyytymättömiä