Kuinka löytää hyvä laulunopettaja? Huomioi nämä asiat.

Lauluharrastuksen aloittaminen voi tuntua hyvinkin jännittävältä. Mistä laulunopettaja, minkälainen ja mikä genre minua kiinnostaa? Kuka osaisi auttaa myös esiintymisjännityksen kanssa ja kehon lukkojen purkamisessa? Tässä muutamia käytännön vinkkejä siihen, kuinka voit löytää juuri itsellesi sopivan laulunopettajan.

Lähde liikkeelle miettimällä, mitä laulutunneilta toivot

Ensiksikin, kannattaa miettiä, mitä laulutunneilta tahtoo, eli mitkä ovat niitä asioita, mitä tahtoo itse kehittää. Toivotko keskittymistä laulutekniikkaan vai jonkun tietyn musiikkityylin tyylimukaiseen tulkintaan. Toki, hyvä laulunopettaja osaa keskittyä molempiin asioihin ja pitää niitä rinnakkain: tekniikka tukee tulkintaa ja toisin päin. Kumpaa tahansa toivotkin, varmista kuitenkin, että opettajasi osaa opettaa laulutekniikkaa ja tuntee äänifysiologian perusteet. Näin hän osaa auttaa ääntäsi toimimaan huonompinakin laulupäivinä.

Selvitä vastaako laulunopettajan tyylisuunta toiveitasi

Varmista, että laulunopettajasi hallitsee sen tyylisuunnan, mitä haluat itse oppia. Jos haluat oppia klassista laulua, hakeudu klassisen koulutuksen saaneen laulunopettajan oppiin. Jos taas haluat oppia rytmimusiikin laulua, katso, että opettajallasi on vastaava koulutus.

Ota selvää laulunopettajan koulutuksesta ja kokemuksesta

Oletus on, että tulevalla opettajallasi on laulupedagogin koulutus, mutta tutkintoja on erilaisia: osalla on maisterin tutkinto esim. Sibelius Akatemiasta tai tutkinto voi vaihtoehtoisesti olla Musiikkipedagogi AMK. Osalla on myös CVT- tai Estill -sertifikaatti. Huolehdi, että tiedät opettajan pedagogisista opinnoista.

Jos tähtäät ammattilaulajaksi tai ammattitason opintoihin, selvitä opettajan kokemus alan töistä ja esiintymiskokemus. Laulunopettajan omilta nettisivuilta näkee usein ansioluettelon. Paljon esiintymiskokemusta omaava opettaja osaa auttaa esiintymisjännityksen hallinnassa ja hän osaa antaa myös esiintymisvalmennusta sekä vinkkejä lavalla olemiseen ja lavatyöskentelyyn.

Mistä tietää, että on löytänyt hyvän laulunopettajan?

Usein opettajan löytää kokeilemalla. Jos koet, että saat tunnilla oivalluksia ja onnistumisen kokemuksia, laulaminen tuntuu hyvältä (ei kuristusta kurkussa/nielussa) ja kemiat opettajan kanssa kohtaavat, olet todennäköisesti juuri sinulle oikealla laulunopettajalla. Mikäli taas koet, että laulaminen ei tunnu fyysisesti hyvältä, eikä opettaja osaa antaa siihen selitystä tai jos koet olosi laulutunnin jälkeen alakuloiseksi ja epäonnistuneeksi, kannattaa harkita opettajan vaihtoa. On erityisen tärkeää, että koet edistyväsi laulutunneilla. Oma harjoittelusi ja sen laatu vaikuttaa toki paljon, mutta oivalluksia pitää saada myös tunneilta.

On myös tärkeää, että sinulla on tunneilla mahdollisuus oivaltaa itse ja tunneilla edetään sinun tahdissasi. Laulutunnilla täytyy olla luottamuksen ilmapiiri ja oppilaan täytyy saada esittää kysymyksiä ja opettajan tulee vastata niihin tai tarvittaessa selvittää sellaiset asiat, joista hänellä ei ole tietoa.

Kuulemalla ja matkimalla opettajasi laulua, opit mallin terveestä äänentuotosta ja tästä syystä opettajan oman äänen tulee myös olla kunnosta. Hänen täytyy siis pystyä laulamaan sinulle “eteen” ja tällä tavoin demonstroida, mitä kappaleessa tai ääniharjoituksessa haetaan joko tulkinnallisesti tai teknisesti. Hyvä laulunopettaja osaa antaa esimerkkejä hyvistä kappaleista ja auttaa keräämään lauluohjelmistoa. Loppupeleissä laulunopettajan ammattitaidon tulee olla monipuolinen ja hänen tulee siis osata auttaa seuraavissa asioissa: laulutekniikka, tulkinta, ohjelmisto ja mahdollinen esiintyminen.

Päivä lauluopena – katsaus laulunopettajan arkeen

Laulunopettajan työhön kuuluu yllättävän monia eri osa-alueita ja pitkän ajan suunnittelulla on tässä työssä erityisen suuri merkitys, etenkin kun useimpien oppilaiden kanssa yhteistyötä tehdään vuosia. Tässä on kiinnostuneille katsaus omaan, yksittäiseen laulunopettajan työpäivääni.

Jokainen päivä on hieman erilainen ja työpäiväni aloitusaika riippuu paljon tilanteesta ja päivästä, mutta usein se tapahtuu noin kello yhdeksän ja kymmenen välillä aamulla: tällöin avaan työpuhelimen ja sähköpostin, vastailen viesteihin ja hoidan muita työhön liittyviä asioita. Jos minulla on illalla lauluoppilas/lauluoppilaita, saatan myös tarkistella tuntisuunnitelmia, mikäli siihen on tarvetta.

Aamupäivisin tärkein asia on oman äänen avaaminen. Opettaessa pidän erityisen merkityksellisenä sitä, että pystyn näyttämään asioita oppilailleni eteen laulaen – se sujuu huomattavasti helpommin, kun instrumentti on lämmitelty. Opetan myös muskaria, joten teen töitä ihan pienten lasten kanssa ja siksikin on tärkeää huolehtia siitä, ettei lähtisi töihin ”kylmiltään”, sillä muskari-illan jälkeen voi olla todella haastavaa enää laulaa lauluoppilaalleen, jos on ensin käyttänyt ääntään muutaman tunnin epäedullisella tavalla. Tässä vaiheessa usein perehdyn oppilaitteni materiaaleihin ja/tai sitten saatan innostua laulamaan jotain muuta laulua tai aariaa. Tähän kohtaan kerron, että olen koulutukseltani klassisen laulun pedagogi ja vaikka opetankin Demolla rytmimusiikin laulua, pidän huolta myös omasta, klassisesta äänenmuodostuksestani harjoittelemalla.

Katsottuani illan asiat kuntoon, suuntaan katseeni hieman pidemmälle ja mietin oppilailleni hieman kauaskantoisempia tavoitteita: ne voivat olla joko teknisiä tai musiikillisia, joskus myös henkisiä, kuten liittyä jonkin mielen lukon purkamiseen (laulun opettelu on pitkälti opittujen kehon ja mielen jännitteiden purkamista). Lisäksi asetan itselleni tavoitteita sekä pedagogina että muusikkona. Ja tavallaan jokainen oppilaalleni miettimä tavoite on myös tavoite minulle itselleni. Ja vaikka teenkin tällaista pitkänajan suunnittelua, lauluoppilaiden kanssa on lisäksi tärkeää olla tilanteessa mukautuva, eli pitää pystyä poikkeamaan omasta tuntisuunnitelmastaan, jos huomaa, että se ei olekaan tänään se osuvin toteutustapa. Laulutunti määräytyy siis hyvin pitkälti oppilaan sen päivän fiiliksen ja tarpeiden mukaan.

Mikäli minulla on etäopetuksessa olevia oppilaita, osa ajasta kuluu esimerkiksi taustojen tekemiseen esim. GarageBand -ohjelmalla.

Mietin oppilailleni myös uutta ohjelmistoa ja työhön kuuluu paljon myös niin ikään ajan hermoilla pysymistä, kuten radion kuuntelua. Lisäksi työhöni kuuluu olla selvillä eri genrejen tyyliasioista. Joskus käy niin, että oppilaani saattaa tuoda minulle jonkun kappaleen, joka edustaa minulle jokseenkin vierasta musiikkityyliä – sitten perehdyn asiaan.

Hetken vapaa-aikaa vietettyäni on aika lähteä illan opetuksiin. Opetuspisteestä riippuen joko roudaan soittimet, mikrofonin ja muun tarvittavan luokkaan tai sitten vain asettelen paikoilleen. Hetken varaan myös muskarisoittimien virittämiseen, luokkatilan järjestelyyn ja joskus vielä pikaiseen äänen lämmittelyyn. Sitten onkin aika päästää oppilaat sisään: ennen laulunopetusta saattaa esim. olla pari muskaria sekä Demon soitinstarttiryhmä. Opetusten päätyttyä puhdistan soittimet, roudaan tavarat paikoilleen, siistin luokan ja lähden kotia kohti. Siivoillessani saatan tehdä samalla huulitäryjä palauttaakseni äänihuuleni päivän jäljiltä. Kotimatkalla usein vielä tarkistan, että olen merkannut kaikkien läsnäolot ja tsekkaan viimeisen kerran s-postit ennen työpuhelimen laittamista äänettömälle. Jokainen päivä voi ajankäytöllisesti muotoutua hyvinkin erilaiseksi, aina tarpeen mukaan, mutta periaatteessa päärunko on jokseenkin samanlainen useimpina päivinä. Työ on myös liikkuvaa, sillä opetuspisteitä on useampi. Tylsäksi ei siis laulunopettajan työ käy!

Terkuin Katarina-ope